Alita van Wanrooij
Hoe het allemaal begon
Op 5 maart 2008 heb ik me als zelfstandig ondernemer laten inschrijven bij de KvK in Eindhoven. Na jarenlange ervaring als marketeer en diverse rollen in het onderwijs was ik toe aan een nieuwe stap. De verbinding zoeken tussen marketing in de praktijk en het onderwijs was daarbij mijn uitgangspunt. Mensen laten leren door ervaring wat werkelijk de essentie van marketing is.
Het zoeken naar een passende bedrijfsnaam was een hele struggle. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de, voor mij logische, stappen in een marketingtraject te benoemen en daarvan de eerste letters te verwerken in de bedrijfsnaam. Marketing Research Consultancy Training.
De basis van de marketing (M) gedachte, het centraal stellen van de wensen en behoeftes van afnemers, is de start. Om die te achterhalen moet er research (R) worden gedaan. De resultaten uit het onderzoek zijn de input voor het bepalen van een strategie en/of operationele invulling van een marketingbeleid waar ik mijn ondersteuning in de vorm van consultancy (C) bied. Tenslotte train (T) ik ondernemers, medewerkers en studenten om deze stappen zelf in de toekomst te kunnen zetten.
De praktijk
In het eerste jaar kreeg ik een aantal mooie opdrachten in het onderwijs, zoals het verzorgen van een aantal lesmodules op het gebied van marketing voor de Hogeschool Schoevers en ABO-ELE. Daarna volgde een operationele marketingcommunicatie opdracht voor 2BInteractive. Het begin was gemaakt. Met trots kijk ik nu terug op mooie operationele en strategische marketing opdrachten waarbij ik soms een sprong ik het diepe heb gemaakt.
Een stabiele basis in de afgelopen 12,5 jaar is de LOI als opdrachtgever. Al sinds 1986 was ik als freelancer verbonden aan LOI als corrigerend docent voor afstandsonderwijs. Daar zijn mooie, uitdagende nieuwe rollen bij gekomen sinds mijn bestaan als zelfstandig ondernemer. Auteur van vele onderwijsmodules, docent klassikaal onderwijs, presentator webcolleges, ontwikkelaar en controleur van leer- en toetsplannen en last but not least de rol van programmaleider voor het domein van commerciële opleidingen en cursussen.
Reisleider
Tijdens mijn docentschap bij Fontys Hogeschool heb ik een aantal studiereizen mogen organiseren en begeleiden voor studenten van de bachelor opleiding Small Business en Retail Management. Met een groep 4de jaar studenten naar Londen om vernieuwende retailconcepten te ontdekken. Dit was mij op het lijf geschreven. Zoveel uitmuntende complimenten ontvangen waarna ik besloten heb om met deze passie meer te doen.
In het voorjaar van 2016 heb ik de opleiding tot gecertificeerd ANVR tourmanager gevolgd en met succes afgerond. Via Kras kreeg ik de mogelijkheid om een fietsreis te begeleiden naar het Zwarte Woud. Geweldig was het om een groep actieve 55+ gasten een onvergetelijke vakantie te bezorgen. Daarna volgde meer fietsreizen, winterwandel- en langlaufreizen en excursiereizen naar prachtige landen waar de natuur centraal staat zoals IJsland, Azoren en Noorwegen.
Vaak krijg ik de opmerking: dat is toch heel iets anders? Reisleider en marketeer? Niets is minder waar. In de rol van reisleider kan ik de basisgedachte van marketing in optima forma uitvoeren omdat ik, door zowel met de groep als de individuele gast rekening te houden, het verschil kan maken in het succes van de reis.
Mijn Werkwijze
Ieder mens is uniek, ieder bedrijf is uniek en de marktomgeving is dynamisch. Het op de juiste wijze en op het juiste moment inspelen op de veranderende omstandigheden bepalen het succes van het bedrijf.
Dat betekent dat iedere vraag naar ondersteuning in dit proces anders zal zijn. In een oriënterend gesprek van 45 minuten haal ik jouw wensen aan dienstverlening naar boven. Dat wordt daarna vertaald naar een passende offerte. Geeft deze offerte op de juiste wijze weer waarop ik je op het juiste spoor kan zetten in je reis naar succes, dan gaan we aan de slag.
Spreekt deze aanpak je aan, neem dan contact met mij op via het contactformulier voor een oriënterend gesprek.
Opdrachtgevers
Als marketeer geef ik vaak het advies aan bedrijven om te focussen. Ik heb er bewust voor gekozen om niet te focussen op een bepaalde branche om zo altijd met een frisse, niet bevoordeelde blik een situatie te kunnen bekijken. Mijn focus is MARKETING en in alles wat ik doe staat de klant centraal.
Dat heeft me een rijk scala aan opdrachtgevers opgeleverd:
- Research & Consultancy: Something Els – De Laat Kenniscentrum – 2BInteractive – Wings Restyle – Innotec Systems- Export Canvas
- Training onderwijsinstellingen: LOI – Fontys SBRM – Schoevers Hogeschool – ABO ELE – Summa College – Veldhoven Educatief – De Laat Kenniscentrum
- Training bedrijven: Rabobank Dommelstreek – Rivas Zorggroep – Funktie mediair- Philips Innovation Services – BOM – HTSP – VanderLande – Robert Bosch – Festo – Panalytical – Thales – MTA – Eswe Technics – Lamers High Tech Systems – CCM – QPI – Wetering – FMI Precisie – PANalytical – MTA – Technolution – Demcon – Bizob – Bo’dor – NIMA
- Travel: TUI/KRAS reizen – Boat &Bike Tours – OAD – Aktiva Tours
- Combi: Young Perfect, ontwikkeling nieuw label XperienceClub
Vrijwilliger
Naast al mijn betaalde werkzaamheden vind ik het belangrijk om als ondernemer, maar vooral als mens op vrijwillige basis iets te betekenen voor de maatschappij. Na rollen bij UNICEF en Make a Wish ben ik nu actief voor PUM en 2climb2raise.
PUM
Als senior expert bij PUM adviseer ik al bijna 10 jaar bedrijven in economische ontwikkelingslanden op het gebied van marketing. Mijn eerste missie heeft me gebracht in Jordanië. Een groep van 20 ondernemers getraind in het succesvoller zijn op een beurs door de klant centraal te stellen. Zo waardevol om in een voor mij nieuwe cultuur de helpende hand te mogen bieden. De rode loper lag figuurlijk voor mij uit. Vele mooie missies volgden naar: Indonesië, Palestina, Zuid-Afrika, Vietnam, Libanon en Nepal.
2climb2raise
De stichting 2climb2raise maakt het mogelijk voor (ex)kankerpatiënten om achterop een tandem deel te kunnen nemen aan het indrukwekkende evenement Alpe d’HuZes. Samen met de andere bestuursleden en een aantal ondersteuners nemen we de deelnemers na een aantal trainingen mee op reis naar Frankrijk. Hartverwarmend om te zien hoe we als 2climb2raise het verschil kunnen maken in het leven van de (ex)kankerpatiënten.
― Baukje Hilaridus ―Projectcoördinator examenbureau NIMA
Productmanager study & exams NIMA
Geboeid door wie ik ben en op welke wijze ik werk? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek. Bel of mail of vul het contactformulier in.
Adres: Bosrand 154, 5665 ET Geldrop
Telefoon: +31-613521021 | Email: avanwanrooij@mrct.nl