“It is not about being better. It is about being different.”

- Tom Abott

Research & Consultancy

Situatie Analyse

Net als bij een reisplan heb je als bedrijf een beginpunt en een eindpunt. Waar sta je nu? Wat wil je bereiken? Welke mogelijkheden zijn er om dat eindpunt te bereiken? De identiteit van een bedrijf vormt de basis: wat voor toegevoegde waarde kun jij leveren aan je klanten die de concurrentie niet biedt. 

De eerste stap is het bepalen waar je nu als bedrijf staat in de markt. Een grondige interne en externe analyse is daarbij van onschatbare waarde.

Generaties en culturen

Doelgroepen in kaart brengen

De basis van marketing en m.i. van succesvol ondernemen is dat je werkelijk je doelgroep kent. Er zijn vele mogelijkheden om groepen mensen in te delen in homogene doelgroepen. Meest gebruikte segmentatiecriteria zijn leeftijd, geslacht, inkomen, beroep, leefstijl, gezinssamenstelling, regio, etc.

De laatste jaren wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar kenmerken van mensen uit de verschillende generaties. De periode dat je bent geboren en de eerste 15 jaar dat je opgroeit zijn kenmerkend voor behoeften en gedragingen van mensen. Opmerkelijk dat er nog maar zo weinig aanbieders in de markt zijn die hier hun producten en diensten maar vooral hun marketingcommunicatie uitingen op afstemmen.

Graag breng ik samen met jou de doelgroep van jouw bedrijf in kaart aan de hand van de generatie-indelingen van Becker en Bontekoning.
Vooral bij internationaal ondernemen is het belangrijk om voldoende inzicht te hebben in de verschillen die er in de culturen per land zijn. Zo is België een veel meer relatiegericht land dan Nederland. En is respect voor senioriteit in de Aziatische landen vele malen hoger dan in de Westerse landen. Niet alleen bij het zoeken van zakenpartners is het zinvol om je te verdiepen in de culturele verschillen maar ook bij het afstemmen van je producten en diensten en de communicatie daar om heen.

Voor het inzichtelijk maken van de culturele verschillen in de landen waarin je nu al werkt of van plan bent om te werken, kun je bij mij terecht. Ik maak daarbij gebruik van de modellen van Geert Hofstede. 

Strategiekeuze

Een bekende uitspraak is: “alle wegen leiden naar Rome”. Je kunt daarbij verschillende vervoersmiddelen kiezen, veel of weinig stops maken, de kortste of de langste weg uitstippelen en veel of weinig beren op de weg zien.

Bij het bepalen van een strategiekeuze is het allerbelangrijkste om na de situatie analyse een goed geformuleerde SMART doelstelling vast te stellen. Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Vanuit deze doelstelling bepaal je als ondernemer een strategie die past bij de positionering die je als bedrijf in de markt wil hebben. 

Het business Canvas Model

Voor het bepalen van de bedrijfsstrategie maak ik graag gebruik van het Business Canvas Model. Een model dat bestaat uit 9 velden waarin je op een A4tje een volledig businessplan kunt weergeven. Een routekaart voor je bedrijf naar succes.

Export Canvas

Letterlijk de grens over

Als ondernemer is het goed om grenzen te verleggen. Daarmee creëer je nieuwe kansen. Dat kan een figuurlijke maar ook zeker een letterlijke grens zijn. Je huidige dienst of product kan namelijk ook passend zijn bij de behoeftes van afnemers in andere landen. Met kleine of wat grotere aanpassingen kun je als ondernemer daarmee je mogelijkheden tot succes vergroten.

Andere culturen, andere regels, een andere taal, andere concurrenten oftewel andere omgevingsfactoren. Veel ondernemers zien daarom nogal wat beren op de weg en durven de stap niet te zetten naar internationaal ondernemerschap.

Een gedegen bewustwordingstraject is daarbij wenselijk. En heb je de mogelijkheden onderzocht dan moet er een exportplan opgesteld worden waarin alle facetten van internationaal ondernemen aan de orde komen.

Een droom voor je maar niet weten waar te beginnen? Laat mij je daarbij helpen! Als gecertificeerd export canvas coach begeleid ik ondernemers in dit proces. En hoe mooi is het dat de RVO hiervoor diverse subsidie mogelijkheden heeft. 

Starters International business

Wil je als ondernemer een product of dienst in het buitenland op de markt brengen en kun je daarbij wat extra hulp gebruiken? Wil je antwoorden op de volgende vragen: 

  • In welke landen liggen er kansen?
  • Wat zijn de sterktes en zwaktes van mijn bedrijf?
  • Wat zijn de mogelijkheden en risico’s bij exporteren?

Als gecertificeerd export canvas coach gaan we samen in 5 stappen in kaart brengen waar de mogelijkheden liggen voor internationaal zakendoen voor jouw bedrijf. Een bewustwordingsproces dat leidt tot een actieplan. Hierbij maak ik gebruik van het export canvas model. www.exportcanvas.nl

De kosten voor dit gehele traject bedragen € 2500 (excl BTW). Wat krijg je daarvoor:

Begeleiding van het 5 stappenplan van export canvas

  • 20 uur coaching dat leidt tot een actieplan
  • 2 werksessies live ter plaatse
  • 3 online coaching sessies

 

Heb ik je interesse gewekt en wil je de stap wagen naar internationaal zakendoen? Bel of mail mij of vul het contactformulier in, en dan plannen we een geheel vrijblijvend gesprek in om alle details door te spreken.

Samen een reisplan maken naar succes? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek. Bel of mail of vul het contactformulier in.

Adres: Bosrand 154, 5665 ET Geldrop
Telefoon: +31-613521021 | Email: avanwanrooij@mrct.nl